پارس جوم :: انجمن های تخصصی جوملا

نسخه‌ی کامل: آموزش مرحله به مر حله فتوشاپ
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آموزش فتوشاپ درس اول، آشنایی با محیط کار در فتوشاپ

در مواجه شدن با فتوشاپ، ممکن است کاربران دچار سردر گمی شوند. این درس به شما نشان خواهد داد فتوشاپ چیست و چگونه این غول نیرومند یعنی فتوشاپ را هدایت کنند. قبل از شروع، توجه داشته باشید که ما چگونگی کار با Adobe Photoshop ورژن 11 یا (Adobe Photoshop CS4) را به شما نشان خواهیم داد. اگر شما با ورژن های دیگر کار می کنید، ممکن است با مشکلات کمی روبرو شوید. ممکن است بعضی از خصوصیات گرافیکی کمی متفاوت به نظر برسند، اما در کل با دنبال نمودن این سلسه از آموزش ها براحتی قادرید با هر نسخه از فتوشاپ کار کنید.

[attachment=3883]

فضای کار (Work Area)
در نگاه اول، فتوشاپ می تواند یک فضای بزرگ ترسناک باشد. حالا می خواهیم فضای کار را به قسمت های کوچکتر تجزیه کنیم تا همه چیز را برای یادگیری آسان تر کنیم.

A-نوار منو (Menu Bar): یک منوی سازماندهی شده که بر اساس کارهایی که انجام می دهند دسته بندی شده اند.
B.نوار تنظیمات (Options Bar): شامل انتخاب ها و تنظیمات خاصی می شود که در هنگام استفاده از یک ابزار می توانید آنها را گزینش کنید.
C.نوار ابزار (Tool Bar): شامل مجموعه وسیعی از ابزار های فتوشاپ به علاوه رنگ Foreground یا زمینه، رنگ Background یا پس زمینه و خصوصیات دیگر می باشد.
D.پنجره سند (Document Window): پنجره ای است که سند یا فایل جدیدی که طراحی روی آن انجام می شود را، در بر می گیرد.
E.فضای طراحی (Active Image Area): پنجره سند حاوی Active Image Area می باشد(قسمت سفید رنگی که در تصویر بالا نشان داده شده) . این همان قسمت یا صفحه ای است که طراح در آن طراحی می کند.
F.هدایت کننده (Navigator): یک نسخه کوچک از سند فعلی یا active image area که در حال کار کردن روی آن هستید. برای هدایت فضای طراحی یا هنگامی که روی صفحه zoomed in می کنید استفاده می شود.
G.پالت رنگ (Color Palette): لوحی که برای انتخاب رنگ foreground و background ، هنگام نقاشی کردن، رنگ کردن و یا رسم کرن استفاده می شود.
H.پالت تاریخچه(History): به طور دائم تمام تغییراتی را که درون سند انجام می شود را update می کند. می توان برای برگرداندن یا لغو کردن مراحل قبل از آن استفاده کرد-Undo
I.پالت لایه ها (Layer): اگر فتوشاپ را یک همبرگر بزرگ تصور کنید، لایه ها می توانند طبقه ها و موادی باشند که در آن قرار دارند. لایه ها در فتوشاپ به شما اجازه می دهند تا در یک صفحه طراحی کار کنید و اجازه می دهد تصاویر و سایر اجزا طراحی روی یکدیگر یا زیر یکدیگر باشند. این یک نگاه اجمالی بود به اینکه قسمت های داخلی فتوشاپ چه شکلی دارند. در ادامه درس هر کدام از نکات بالا را به طور مفصل شرح خواهیم داد.

[attachment=3884]

ایجاد یک سند جدید (New Document)
برای ایجاد یک سند جدید در فتوشاپ، از قسمت Menu Bar به مسیر File > New بروید.
یک پنجره شبیه آنچه در زیر نشان داه شده، باز خواهد شد:

[attachment=3885]

- نام سند یا Document Name: در این قسمت می توانید نام سند جدید را به طور اختیاری تایپ کنید.
B- ابعاد سند یا Presets: ابعاد سند یا همان طول و عرض سند را می توان در این قسمت تنظیم نمود.
C-واحد های سند (Document Units): واحدهای ابعاد سند در این قسمت تنظیم می شوند. نوعی از این واحد ها Pixel می باشد که برای کارهای وب و کارهایی که از مونیتور باید دیده شوند مناسب است.
D- وضوح تصویر یا Resolution: می توان وضوح تصویر را در این قسمت تنظیم کرد. Resolution یا وضوح یعنی تعداد نقاط یا پیکسل های موجود در هر اینچ. در هنگام چاپ، اساسا شما یک تصویر با کیفیت بالا می خواهید مثلا 300 پیکسل یا بالاتر، که این باعث افزایش سایز سند نیز می شود.به هر حال، برای کارهایی که اساسشان وب می باشد، یا کارهایی که فقط روی صفحه نمایش داده می شوند ( on-screen)، مقدار 72 مناسب است.
E- مد رنگ یا Color Mode: در این قسمت باید نوع Color Mode یا حالت رنگ سند مشخص شود. به طور معمول از RGB Color یا (Red/Green/Blue) برای Color Mode استفاده می کنند مگر اینکه بخواهید از یک نوع چاپ خاص استفاده کنید.
F- محتوای پس زمینه یا Background Contents: اینجا رنگ background یا پس زمینه سند خود را می توانید انتخاب کنید.

پنجره ای که در بالا نشان داده شده است می تواند یک سند به ابعاد 800×600 پیکسل و با background سفید ایجاد کند. نام سند می تواند "Document Name" و resolution هم 72 باشد.


ذخیره کردن و بستن سند در فتوشاپ
برای ذخیره کردن یک سند در فتوشاپ، از Menu Bar به مسیر File > Save بروید. وقتی می خواهید سند را ذخیره کنید ، برای نام آن چیزی در نظر بگیرید که بعدا قابل تشخیص و شناسایی باشد همچنین Formart را PSD انتخاب کنید، وقتی تمام این کارها را انجام دادید، و مطمئن می شوید که سند همه مشخصه های سند فتوشاپ و اطلاعات یا محتوای لایه را حفظ خواهد کرد، بنابراین شما می توانید در آینده از آن استفاده کنید.
توجه داشته باشید که این PSD با جستجوگرهای وب سازگار نیست و لازم است که برای این موارد آن را با یک فرمت متفاوت ذخیره کنید. این موضوع را در یک درس دیگر ادامه خواهیم داد.
برای بستن یک سند باید به مسیر File > Close بروید. برای بستن همه سند های باز ، گزینه File > Close All را انتخاب کنید.

منبع مقاله : سایت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آموزش فتوشاپ درس دوم، کاربرد پالت ها در فتوشاپ

در فتوشاپ، پالت ها برای اصلاح کردن و تغییر دادن و نیز برای نظارت و بازبینی اسناد یا فایل ها به شما کمک می کنند. یک درک خوب از چگونگی استفاده، سازماندهی و تنظیم درست پالت ها، در یادگیری اینکه چطور از فتوشاپ استفاده کنیم موثر و ضروری است.

پالت ها

برای اینکه به شما نشان دهیم پالت ها چه نقش بزرگ و مهمی را در فتوشاپ به عهده دارند، کلید Tab را فشار دهید تا تمامی پالت ها ناپدید شوند. پالت ها شامل همه چیز از نوار ابزار گرفته تا نوار انتخاب ها، لایه ها و پنجره رنگ ها می شوند.

در این آموزش، شما یاد خواهید گرفت چگونه:

-پالت ها را سازماندهی کنید.
-سایز پالتها را تغییر داده آنها را آشکار یا پنهان کنید.
-باز، بسته و مجددا راه اندازی کنید (Reset).
-از تنظیمات درون پالت ها استفاده کنید.


سازماندهی پالت ها

این امکان وجود دارد که پالت ها را مطابق سلیقه خودتان دسته بندی و مرتب کنید. با انجام این کار به افزایش کارایی خود کمک می کنید به این صورت که پالت هایی را که کاربرد آنها یعنی تعداد دفعات استفاده از آنها بیشتر است را در در قسمتی از صفحه قرار دهید که قابل دسترس تر می باشد.
- برای انتقال یک پالت به یک گروه پالت (palette group)مجزا، یا به palette group خودش، پالت مورد نظر را drag و سپس به یک گروه دیگر، یا هر جای دیگری از فضای کار drop کنید.
- برای انتقال یک گروه پالت (palette group)، نوار عنوان (title bar) پالت مورد نظر را با ماوس drag، و سپس در جایی که مناسب است رها کنید.

[attachment=3886]

شما همچنین می توانید پالت ها را به یکدیگر Dock کنید، یعنی لبه های بالا و پایین هر پالت را می توان به پالت دیگر متصل نمود و این کار با drag ;vnk یک پالت به سمت بالا یا پایین پالت دیگر اتفاق می افتد.

تغییر دادن سایز، آشکار و پنهان کردن پالت ها

شاید شما با پالت بزرگی که شامل تعداد زیادی style ،color یا لایه است کار می کنید که دوست دارید همه اینها همزمان برای شما قابل دسترسی باشد. شما می توانید سایز بسیاری از پالت ها را با drag کردن کلیدی که در گوشه سمت راست قرار دارد پالت را روی سایز مورد نظرتان تنظیم کنید.

[attachment=3887]

اگر می خواهید پالتی را که فعلا از آن استفاده نمی کنید پنهان (minimize) کنید تا در فضا صرفه جویی کرده باشید و فضای بیشتری برای کار با دیگر پالت ها در اختیار داشته باشید، کافیست روی عنوان پالت دوبار کلیک کنید.

بستن، باز کردن و راه اندازی مجدد یا Reset پالت ها

اگر تعدادی از پالت ها بدون اینکه به آنها نیاز داشته باشید باز هستند، می توانید با کلیک کردن روی علامت "x" که در گوشه بالای سمت راست پالت قرار دارد، آنها را بست.

اگر لازم است که یک پالت جدید ایجاد کنید، یا پالتی که قبلا بسته اید را مجددا باز کنید، از menu bar به Window بروید و پالت مورد نظرتان را بار دیگر باز کنید.

اگر در برگرداندن پالت به جای خود با مشکل مواجه شدید به مسیر Window > Workspace بروید و در اینجا گزینه هایی مشاهده می کنید که می توانید با انتخاب آنها چیدمان پالت ها را به حالتی که مایلید برگردانید مثلا گزینه Basic همه چیز reset می شود و به جای اولیه خود که در آغاز باز شدن فتوشاپ در آنجا قرار داشته بر می گردد.


تنظیمات در پالت ها

در پالت ها، انواع تنظیمات از انتخاب های رنگ، styles تا opacity و دیگر مقادیر وجود دارد. همه این گزینه ها را با جزییات کامل در آینده توضیح خواهیم داد، اما برای این قسمت می خواهیم شرح دهیم که بعضی از این گزینه ها چگونه عمل می کنند.


Drop-down Menus یا منوهای باز شونده

برای اجرای یک Drop-down Menu یا منوی بازشونده، فقط روی فلشی که به منو چسبیده کلیک کنید. لیستی از دادهای داخلی قابل استفاده باز می شود. روی گزینه مورد نظر کلیک کنید تا انتخاب شود.

[attachment=3888]


لغزنده یا Sliders

نحوه ی کار لغزنده ها به این صورت است که روی ضامن کلیک کرده و آن را روی مقدار مورد نظر drag کنید.
[attachment=3889]

Swatches و Styles

برای انتخاب یک color swatch یا layer style، با ماوس روی آن حرکت کرده و یک بار کلیک کنید.

[attachment=3890]


منبع مقاله : سایت persiangfx
آموزش فتوشاپ درس سوم، جعبه ابزار فتوشاپ (Toolbox)

در این درس، جعبه ابزار فتوشاپ وابزارهای درون آن به شما معرفی خواهد شد. یک برداشت و درک کلی از ابزارهای نمایش داده شده باعث فهم بهتر فتوشاپ خواهد شد و شما می توانید با شناخت این ابزار، کاربرد آنها و نیز کاربرد فتوشاپ را بهتر تجسم کنید.

ساختمان جعبه ابزار

[attachment=3900]

جعبه ابزار در فتوشاپ به 4 دسته منحصر به فرد و مجزا تقسیم شده است بطوریکه هنگام پیدا کردن ابزار مورد نظرتان هرگزبه زحمت نمی افتید. دسته بندی به این صورت می باشد:

1. ابزارهای Selection و Crop و Slice
2. ابزارهای Retouch و Paint
3. ابزارهای Drawing و (Type (Vector Tools
4. ابزارهای Annotations و Measurement

علاوه بر این 4 دسته، جعبه ابزار شامل اجزای دیگری نیز می باشد، که برجسته ترین آنها رنگ Foreground و Background است.

حالا که نحوه ی سازماندهی ابزارها را دیدید، قصد داریم نگاهی به بعضی ابزارهای ضروری در فتوشاپ بیاندازیم. این فقط یک نگاه و مرور اجمال به جعبه ابزار خواهد بود، چون اگر بخواهیم هر یک از این ابزارها را به تفصیل شرح دهیم ، می بایست یک درس جداگانه را به هر ابزار اختصاص دهیم، اما در حال حاضر لازم است که شما را با یک مفهوم کلی از اینکه بعضی از این ابزار قادر به انجام چه کاری هستند آشنا کنیم. در دروس بعدی نحوه ی استفاده و کاربرد آنها را توضیح خواهیم داد.


ابزارهای انتخاب Selection Tools
[attachment=3901]

ابزار Marquee: برای انتخاب اشکالی مانند مربع، مستطیل و بیضی استفاده می شود.

Move Tool: برای انتقال و یا حرکت دادن انتخاب ها، اشکال و لایه ها به کار برده می شود.

Lasso Tools: شامل چند ابزار دیگر نیز هست که برای مواردی که شکل یا تصویری که می خواهید انتخاب کنید نامنظم و بی قائده است استفاده می شود.

- ابزار polygonal lasso برای انتخاب اشکال چند ضلعی کاربرد دارد.
- ابزار magnetic lasso که به طور خودکار لبه های تصویر یا شکل را انتخاب می کند.


ابـزار Magic Wand فضاهایی را که رنـگ یکـسان دارند انتـخاب می کنـد. تنها با یک بار کلیــک می توانید آن نـواحی را با استــفاده از این ابزاربه ســادگی انتـخاب کنــید. (مانند ابرهای سفید در تصویر بالا).

ابزار Crop به کاربر این امکان را می دهد تا فضای تصویر فعال را مجددا تعریف کند نه اینکه سایز آن را تغییر دهد. این ابزار چیزی شبیه جدا کردن یا بریدن یک تصویر کوچک از تصویر بزرگتر به وسیله یک قیچی است.
[attachment=3902]
ابــزارهای روتوش (Retouch Tools)
در فتوشاپ تعدادی ابزار ترمیم وجود دارد که برای درست کردن، اصلاح کردن یا به عبارتی ترمیم عیوب تصاویر و یا برای رفع قرمزی چشمها در عکس از آنها استفاده می شود.

[attachment=3903]
با استفاده از Clone Stamp Tool یک کاربر می تواند از یک نقطه از تصویر به عنوان منبع نمونه برداری کند و سپس در جای دیگر آن نقطه را استفاده کند و آن نقطه را به عبارتی در مکان دوم کپی کند.

[attachment=3904]



Eraser Tool برای پاک کردن قسمت هایی از یک تصویر، محل انتخاب شده و یا لایه بکار برده می شود.
[attachment=3905]

Sharpen Tool برای sharp کردن لبه های تصویر بکار می رود در حالیکه Blur Tool لبه ها را محو و مات می کند. ابزار Smudge در تصویر یک لکه ایجاد می کند. مانند استفاده از نقاشی انگشتی که با انگشت می توانید رنگ ها را ترکیب کنید.
[attachment=3906]

Dodge Tool تصویر را روشن تر می کند در حالیکه Burn Tool آن را تیره تر می کند. Sponge Tool برای اشباع کردن (Saturate)یا عدم اشباع (Desaturate) قسمتهایی از تصویر به کار می رود.........

[attachment=3907]

ابزارهای نقاشی (Painting Tools)

ابزار Brush و Pencil برای کشیدن stroke ها (خطوط محیطی اشکال ) در گرافیک به کار می روند. این ابزار ها می توانند برای یک نقاشی موثر و مفید باشند
[attachment=3908]

Fill Tools

برای رنگ کردن کامل و یک دست لایه ها، نواحی انتخاب شده و فضاهای تک رنگ یا گرادیانت استفاده می شود.
[attachment=3909]


ابزارهای کشیدن طرح وکتور(Pen Tool) و ابزار تایپ (Vector Drawing & Type Tools)

Type Tool برای ایجاد و تنظیم متن در روی تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. با این ابزار هم می توان به صورت عمودی و هم افقی تایپ کرد.
[attachment=3910]

Pen Tool برای ایجاد اشکال صاف و path ها، برای ایجاد اشکال وکتور بکار برده می شود.( تصاویر وکتور به تصاویری گفته می شود که می توان آنها را به هر سایز و مقیاسی که خواست بزرگ یا کوچک کرد، بدون اینکه از کیفیت تصویر کم شود).

[attachment=3911]

Cutom Shape ها تصاویر وکتور آماده ای هستند که به صورت از قبل تنظیم شده در یک لیست قرار دارند که با باز کردن پنجره Shape به سهولت می توانید شکل دلخواه را انتخاب و در جای مناسب بکار برید، به علاوه خود شما نیز می توانید Shape جدید ایجاد کرده و آن را به لیست اضافه نمایید.
[attachment=3912]


Foreground / Background Color

رنگ foreground و رنگ background را می توان در هنگام نقاشی کردن، برای تنظیم رنگ متن در هنگام تایپ و رنگ کردن اشکال، به دلخواه تنظیم نمود. این نمایشگر کمک می کند تا رنگ هایی را که در حال استفاده شدن هستند ببینیم و نیز این امکان را ایجاد می کند که جای رنگ ها را با هم عوض کنیم.

[attachment=3913]


استفاده از ابزار

برای انتخاب کردن یک ابزار از جعبه ابزار، کافیست روی آن یک بار کلیک کنید. اگر هنگام باز شدن ابزار یک فلش سیاه رنگ در گوشه پایین سمت راست نشان داده شد، یعنی ابزار های دیگری هم در آن قرار دارد که در زیر این ابزار پنهان شده اند. برای انتخاب هر یک از ابزارهای پنهان شده، با ماوس روی فلش کلیک کنید، می بینید که محتویات آن ظاهر می شود حالا می توانید ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنبد.


منبع مقاله : سایت persiangfx
آموزش فتوشاپ درس چهارم، کارکردن با لایه ها در فتوشاپ

در فتوشاپ، لایه ها برای کار کردن روی یک قسمت خاص از یک تصویر به کار می رود بدون اینکه روی قسمت های دیگر تاثیر گذاشته شود. ممکن است با این تعریف به نظر شما برسد که، لایه ها مانند یک کاغذ شفاف هستند که روی یکدیگر قرار می گیرند که می توان محل قرارگیری آنها را تغییر داد بدون اینکه به یکدیگر آسیب بزنند و یا برای هم مزاحمتی ایجاد کنند.


شرح دادن لایه ها

به طرح زیر که در فتوشاپ ایجاد شده است توجه کنید:
[attachment=3938]

این طرح برای تماشاگر یک طرح گرافیکی ساده است درحالیکه، در فتوشاپ، این تصویر از 4 لایه ی مجزا تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته اند. یک لایه پس زمینه آبی رنگ، 2 لایه جداگانه ابر و یک لایه با متن PersianGFX.com که در بالای سایر لایه ها قرار گرفته است.

[attachment=3939]

همین طور که می بینید، لایه ها بیشتر شبیه پرده های شفافی هستند که روی هم قرار دارند، روی هر کدام چیزی متفاوت قرار دارد.


چگونه از لایه ها در فتوشاپ استفاده کنیم

اگر بتوانید کار با لایه ها را تجربه کنید یعنی عملا وارد فتوشاپ شوید و خود دست به ایجاد و خلق لایه ها بزنید آسان تر و زودتر کار با لایه ها را فرا خواهید گرفت. پس فتوشاپ را باز کنید و با ایجاد یک سند یا فایل جدید (New Document) کار را شروع کنید. برای انجام این کار به مسیر File > New بروید. آن را روی ابعاد 400 در 400 پیکسل تنظیم کنید و مقدار resolution را هم 72 در نظر بگیرید.

ما قصد داریم تصویر زیر را با استفاده از تعدادی لایه خلق کنیم:
[attachment=3940]
رنگ کردن پس زمینه یا Background

اساسا، وقتی من کار با فتوشاپ را آغاز می کنم دوست دارم ابتدا از Background شروع کنم و به تدریج به بالا حرکت کنم. بنابراین برای شروع قصد داریم لایه Background را با یک رنگ سبز تیره زیبا رنگ کنیم.

انتخاب یک سبز تیره برای رنگ زمینه یا Foreground: برای این کار، روی رنگ Foreground کلیک کنید و از لغزنده(slider) برای پیدا کردن رنگ مناسب استفاده کنید. می توانید کد رنگ 36442a را در قسمت پایین صفحه و بعد از علامت # تایپ کنید.
[attachment=3941]
[attachment=3942]
روی کلید OK کلیک کنید تا مقدار رنگی که وارد کردید تایید شود. حالا ابزار Fill را از جعبه ابزار یا Toolbox انتخاب کنید و روی تصویر کلیک کنید. بعد از کلیک کردن لایه background باید با رنگ foreground رنگ شده باشد یعنی رنگ foreground روی background اعمال می شود.


ایجاد لایه جدید
اجازه دهید تا یک نگاه اجمالی به پالت لایه ها (Layers Palette) بیندازیم و تعدادی از کاربردهای اساسی و با اهمیت تر آن را امتحان کنیم.
[attachment=3943]
برای ایجاد یک لایه جدید، روی آیکن "New Layer" که در تصویر بالا نمایش داده شده، کلیک کنید.
[attachment=3944]
همین طور که مشاهده می کنید، یک لایه جدید با نام "Layer 1" ایجاد شده است. شما می توانید نام آنرا تغییر دهید به این ترتیب که روی نام آن دوبار کلیک کرده و نام مورد نظر را تایپ کنید. هنگامی که این لایه انتخاب شده است، شما خواهید توانست به طور خاص روی آن کار کنید.


کشیدن سبزه
ابزار Brush را انتخاب کنید. قبلا در Adobe Photoshop یک براش با نام "Dune Grass" ایجاد شده است که قصد داریم از ان برای ایجاد سبزه در طراحی استفاده کنیم.
در قسمت نوار تنظیمات ابزار براش، روی فلش کوچکی که در گوشه سمت راست پنجره قرار دارد کلیک کنید تا لیست براش های آماده فتوشاپ بازشود. به سمت پایین لیست حرکت کرده و براش Dune Grass را انتخاب کنید.
[attachment=3945]
ما قصد نداریم در این آموزش براش هایی را انتخاب کنیم که دارای جزییات زیادی هستند.اما لازم است بدانید رنگ این براش به طور یک در میان بین رنگ زمینه و پس زمینه اعمال می شود به همین خاطر، لازم است که ما یک رنگ background با یک مقدار مشابه با رنگ سبز مثلا کد رنگ 19250f# را انتخاب کنیم.


وقتی یک رنگ مناسب و خوب برای زمینه و پس زمینه انتخاب کردید، با براشی که قبلا انتخاب کردید شروع به نقاشی کردن روی لایه جدید کنید. برای استفاده از براش کلید ماوس را نگه دارید تا براش روی صفحه اعمال شود.
[attachment=3946]
حالا نوبت اضافه کردن متن به تصویر است.

ابزار تایپ (Type Tool)
ابزار تایپ افقی (Horizontal Type Tool) را انتخاب کنید. رنگ Foreground را روی رنگ سفید تنظیم کنید. روی هر قسمت از صفحه می توانید کلیک کــــــنید و شروع به تایپ کردن نــــــمایید.
[attachment=3947]
وقتی متن مورد نظر را تایپ کردید، با استفاده از مکان نما همه آن متن را انتخاب کنید (کلید ماوس را نگه دارید و روی متن بکشید (drag) تا انتخاب شود. کاری که قصد داریم انجام دهیم این است که با رفتن به نوار تنظیمات ابزار Type بعضی از خصوصیات متن تایپ شده را تغییر دهیم.
از قسمت Font گزینه Arial و در قسمت font weight گزینه Bold را انتخاب نمایید، text size یا سایز متنرا روی 60 pt قرار دهید و گزینه Crisp را از قسمت anti-aliasing انتخاب کنید.
[attachment=3948]
همین طور که ملاحظه می کنید، ابزار Type یک لایه جدید Type Layer در پالت لایه ها برای متن ایجاد کرده است. برای اعمال این متن باید روی این لایه جدید کلیک کنید یا کلیـدهای Ctrl + Enter را فشار دهید.
[attachment=3949]
خوب، حالا می خواهیم جای متن تایپ شده را طوری قرار دهیم طوریکه به نظر برسد در حــــال بیرون آمدن از بین سبزه هاست.

انتقال و حرکت دادن لایه ها

اولین کاری که لازم است انجام دهیم این است که لایه Type را پایین لایه Grass قرار دهیم بنابراین این طور به نظر می رسد که Grass (سبزه) جلوی آن قرار دارد. در پالت لایه ها، روی لایه Type کلیک و آنرا به زیر لایه Grass بکشید (drag).
[attachment=3950]
حالا می توانید از ابزار Move برای تغییر موقعیت لایه در تصویر استفاده کنیم. در حالیکه لایه Type انتخاب شده است، ابزار Move را انتخاب کنید و متن را به هر جای تصویر که مایلید حرکت دهید. مثلا از جایی که سبزه ها شروع شده اند تا جاییکه به پایان می رسند.
[attachment=3951]

این کارخیلی ساده است. حالا که با کلیات حرکت دادن لایه ها آشنا شدید، می خواهیم چند لایه جدید دیگر ایجاد کنیم و موارد دیگر را در مورد لایه ها توضیح دهیم.


Opacity و Blending Modes و Filling Selections

یک لایه جدید در بالای لایه background و زیر لایه های type و grass ایجاد کنید، سپس با ابزار Elliptical Marquee یک انتخاب به شکل بیضی رسم کنید.
[attachment=3952]
با استفاده از ابزار Fill، این ناحیه انتخابی را با رنگ سفید پر کنید(روی لایه جدید). با رفتن به مسیر Select > Deselect یا زدن کلیدهای Ctrl + D تصویر را از حالت انتخاب خارج کنید.
حالا باید یک دایره بزرگ و به رنگ سفید روی صفحه طراحی داشته باشید. Blending Mode این لایه را روی Overlay قرار دهید.

[attachment=3953]
تنظیم Blending Mode کار بسیار آسانی است. ما در این آموزش قصد نداریم سراغ جزییات Blending Mode برویم، اما لطفا آنها را امتحان کنید تا ببینید چه کاری روی تصویر انجام می دهند.
حالا Opacity لایه را بین مقادیر 15 تا 20% تنظیم کنید.
[attachment=3954]
روی لایه جدید کلیک راست کنید و گزینه Duplicate Layer را از لیست انتخاب نمایید. با انجام این کار یک کپی دقیقا مانند خود لایه ایجاد می شود. مقدار opacity و blending mode لایه را تغییر ندهید. با استفاده از ابزار Move جای لایه را تغییر دهید تا جایی که بتوانید لبه های دو دایره را به وضوح روی تصویر ببینید.
[attachment=3955]
دقت کنید چگونه می توانید دایره زیرین از پشت دایره جلویی قابل مشاهده کنید؟ چون لایه دایره مانند یک جسم شفاف، مثل شیشه، عمل می کند و اجازه می دهد هر چیزی که پشت آن قرار دارد قابل دیدن باشد. با کاهش میزان opacity به کمتر از مقدار 100%، ما قادر خواهیم بود از درون اشکال یا تصاویر اشکالی که در زیر آنها قرار دارد را ببینیم.
[attachment=3956]
در آخر اجازه دهید به یکی از خصوصیات دیگر در پالت لایه ها بپردازیم. روی آیکن New Group که در پایین پالت لایه هاست کلیک کنید (آیکنی که شبیه پوشه یا folder است).
عملکرد و کاربرد Group مانند عملکرد یک folder است. شما می توانید چندی لایه را درون آن قرار دهید و سپس هنگامی که Group را انتخاب کنید، می توانید opacity و blending mode و موقعیت و مکان لایه هایی که در آن قرار دارند را همزمان تغییر دهید و بسیاری خصوصیت دیگر.

اجازه دهید آن را امتحان کنیم! دو لایه دایره را به لایه group بکشید (Drag کنید). وقتی هر دو لایه درون group قرار گرفتند، لایه Group را از پالت لایه ها انتخاب کنید، سپس با استفاده از ابزار Move، آن را در صفحه طراحی حرکت دهید. هر دو لایه دایره باید به طور همزمان حرکت کنند، در حالیکه هر کدام ویژگی ها و مشخصات خاص خود را حفظ کرده اند.

منبع مقاله : persianGFX
لینک مرجع