پارس جوم :: انجمن های تخصصی جوملا

نسخه‌ی کامل: کدام پلتفرم بهتر است: وردپرس، دروپال یا جوملا؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اگه تو فکر ساختن یه وب سایت هستید، احتمالا میخواهید یه سیستم مدیریت محتوا (CMS) براش انتخاب کنید. اما اگه تا حالا از هیچ CMSی استفاده نکرده باشید، انتخابش براتون سخت میشه. اگه میخواهید انتخاب آگاهانه تر و مناسبتری داشته باشید، با ما با این مقاله همراه باشید. دارکوب تو این پست سه تا از محبوب ترین پلتفرم های CMS موجود - وردپرس، دروپال و جوملا - رو با هم مقایسه میکنه.



مروری کلی بر وردپرس، دروپال و جوملا
تو این قسمت، هر کدوم از این سه پلتفرم رو به طور خلاصه معرفی میکنیم:

وردپرس
وردپرس محبوبترین پلتفرم در جهانه و در حال حاضر برای ساخت 27% از وب سایتها بکار گرفته شده. کاملا رایگان و نسبتا کار باهاش راحته. ابتدا برای ساخت وبلاگ بوجود اومد و در طول سالیان بعد گسترش پیدا کرد و حالا میتونه برای ساخت هر نوع وب سایتی، از جمله فروشگاه آنلاین، پلتفرم رسانه آنلاین و سایتهای شخصی بکار بره.
یکی از بزرگترین مزیتهاش، افزونه های رایگان زیادشه (بیش از 49 هزار افزونه رایگان) که عملکردشو بی رقیب میکنه. علاوه بر این، هزاران تم رایگان هم داره که به کاربرهاش امکان ساخت سایتهایی با طراحی های منحصر به فرد میده.

دروپال
بیش از 2% از وب سایتهای جهان از دروپال استفاده میکنند. دروپال نه تنها قدرتمند و رایگانه، بلکه پلتفرم خیلی امنی هم هست و برای کسایی که میخوان اطلاعات حساسی در مورد کاربرهاشون بگیرند و ذخیره کنند گزینه مناسبیه.
دروپال هم مثل وردپرس تنوع پذیری بالایی داره. با اینکه تعداد add-onهاش به اندازه افزونه های وردپرس نیست ولی میشه باهاش وب سایتهایی با قابلیتهای خاصی ساخت.
نصب و مدیریت دروپال نسبت به وردپرس پیچیده تره و به همین دلیل نمیتونه انتخاب اول کسایی باشه که کاملا با ساخت وب بیگانه اند.

جوملا
جوملا رایگانه و خیلی هم قویه، برای ساخت وب سایتهایی که رسانه های زیادی دارند مناسبه. در مدیریت محتوای دیجیتال، مثل تصاویر، ویجتها، فیلمها و برنامه های رسانه های اجتماعی نظیر نداره. مثل دروپال، از وردپرس پیچیده تره. اگه دارید خودتون سایتتونو میسازید و تا حالا با هیچ CMSی هم کار نکردید، شاید یادگرفتنش براتون یکم سخت باشه. اما محبوبِ توسعه دهنده های وبِ و تقریبا 3% از وب سایتهای جهان با جوملا ساخته شده اند.
این پلتفرم برای وب سایتهای بزرگتر مثل سایتهایی که عضو میگیره و برای دانشگاه ها و کسب و کارهای بزرگ، انتخاب خوبیه.

کدام پلتفرم امن تر است؟
امنیت عامل مهمیه و همه مدیران وب سایتها باید بهش توجه کنند. وقتی امنیت این پلتفرم ها رو بررسی میکنید باید سه بخش رو در نظر بگیرید: کدهای اصلی، افزونه هایی که دیگران براشون درست کرده اند (پلاگین، ماژول، افزونه و ...) و راحتی بروزرسانی نرم افزار.

امنیت وردپرس
وردپرس تو بروزرسانی و نگهداری کدهای اصلیش عالی عمل میکنه و بروزرسانی هاش بطور خودکار انجام میشن. گرچه گاه به گاه ضعف هایی هم داشته، ولی به سرعت بهشون رسیدگی شده. پلاگین هایی که برای وردپرس موجودند هم کاملا امن هستند و با استفاده از پلاگین Jetpackبطور خودکار بروزرسانی میشن.
با اینکه اکثر افزونه های پولی امن هستند، اما همیشه نمیتونن خودکار بروزرسانی بشن و اگه مستقیم از داشبورد وردپرستون در دسترس نباشند، تضمینی برای امنیتشون وجود نداره.
چون وردپرس محبوبیت زیادی داره، هدف هکرهاست. هکرها با روبات، نت رو میگردند تا سایت های وردپرسی ضعیف تر (یعنی سایت های وردپرسی که نرم افزارشونو بروزرسانی نکردند و از آخرین نسخه وردپرس استفاده نمیکنند) رو پیدا کنند و بعد سعی میکنند بهشون دسترسی پیدا کنند یا آلوده شون کنند. پس اگه وردپرس رو انتخاب میکنید، باید همیشه بروز نگهش دارید.
وردپرس یه تعداد پلاگین خیلی قوی هم برای مقابله با هکرها داره که پیشنهاد میکنم در کنار برنامه های امنیتی ای که هاستتون فراهم کرده، ازشون استفاده کنید.

امنیت دروپال
دروپال بین این سه پلتفرم امن ترینه. تیم امنیت نر افزار دروپال، اقدامات سخت گیرانه ای برای کدهای اصلی و ماژولهای add-on گذاشته اند. وقتی ضعفی پیدا بشه، بروزرسانی های امنیتی بلافاصله آماده میشن.
اگه بخواهید برای وب سایتهایی که دارید توسعه میدید، کد اضافه کنید یا بعضی از کدها رو ویرایش کنید، ممکنه خودتون منافذی روی سایتتون بوجود بیارید. تیم دروپال راهنمایی ارائه کرده و توضیح داده چی کار کنید تا مشکلات امینیتی رو به حداقل برسونید، اما خودتون هم موقع دستکاری کدها باید مواظب باشید، به خصوص اگه تا حالا همچین کاری نکرده باشید.

امنیت جوملا
جوملا هم مثل وردپرس، امنیت کدهای اصلیش خوبن و خیلی سریع نسبت به باگ ها و منفذهاش واکنش نشون میده. اما چون هر کسی میتونه برای جوملا افزونه درست کنه، همیشه احتمال آسیب و شکنندگی هایی از طرف نرم افزارهایی که دیگران میسازند وجود داره. به شدت توصیه میشه که فقط از دایرکتوری افزونه های جوملا، افزونه هاتونو تهیه کنید.
نتیجه: از نظر امنیت، دروپال بهترین است.

برای سئو کدامیک بهتر است؟
روش طراحی وب میتونه روی تواناییش برای رتبه گرفتن در نتایج موتورهای جستجو اثر بذاره. معیارهای رتبه بندی مثل سرعت سایت، سازگاری با موبایل و سادگی مسیریابی، همه بستگی به نحوه کدنویسی دارند.

سئوی وردپرس
اونطوری که گوگل گفته، وردپرس خود به خود، خیلی از مشکلات سئو رو حل میکنه. حتی گفته شده به 80 تا 90% از مکانیکهای سئو پوشش داده شده اند. اما همچنان براس سئوی سایتتون باید یه سری کارها انجام بدید، مثل بهینه سازی کلیدواژه ها در محتوای وب سایت. اما اگه دنبال پلتفرمی میگردید که با موتورهای جستجو سازگار باشه، وردپرس بهترینه.
برای افزایش توانایی رتبه گیری سایتتون میتونید از افزونه های سئو هم استفاده کنید.

سئوی دروپال
با اینکه معماری اصلی دروپال به اندازه وردپرس سازگار با سئو نیست، اما سئو کردنش خیلی هم کار سختی نیست. ماژولهای ویژه سئو داره و میتونید برای اینکه فهرست بندی وب سایتتون راحت تر بشه ازشون استفاده کنید. به کمک این ماژولها، بهینه سازی محتواتون هم راحتتر میشه.
جالبه بدونید که یوست که از بین پلاگین های وردپرسی سئو درجه یکه، یه نسخه هم برای دروپال بیرون داده.

سئوی جوملا
جوملا از نظر سئو خیلی شبیه دروپاله. با اینکه یه سری ویژگی های سازگار با موتور جستجو داره، اما به اندازه وردپرس عالی نیست. جوملا هم مثل دو تا پلتفرم دیگه یه تعداد افزونه سئو داره که میتونید برای بهبود بهینه سازی سایت و محتواتون ازشون استفاده کنید.
نتیجه: از نظر سئو، وردپرس بهترینه.

از نظر عملکرد کدام پلتفرم بهتر است؟
عملکرد سایتتون میتونه اثر بزرگی بر موفقیتش داشته باشه. برای اینکه عملکرد سایت خوب باشه، نه تنها باید سریع لود بشه، بلکه مشتریها میخوان عملیاتی که روی سایت انجام میدن هم سریع انجام بشن. اگه فرایندهای مختلفی روی وب سایتتون اجرا میکنید، باید طوری کدنویسی بشن که سریع تر به کار بیفتند.
اما توجه داشته باشید که عملکرد کاملا وابسته به نحوه ساخت وب سایت نیست. سرعت سروری که سایتتونو میزبانی میکنه و محاسبه منابعی که در اختیار دارید هم میتونن روی عملکرد وب سایت اثر بذارن. گفته شده که سایت های خوش ساخت میتونن سرعت عملکرد رو تا حد قابل توجهی بالا ببرن.

عملکرد وردپرس
اگه قرار باشه بخاطر استفاده زیاد از افزونه های وردپرس هزینه ای بپردازید، اون هزینه کند شدن سرعت سایتتون خواهد بود. هر افزونه ای که روی وب سایتتون نصب میکنید یه زمانی برای پردازش نیاز داره و اگه بخواد چیزی به کامپیوتر کاربر بفرسته، سرعت بارگذاری سایت رو میاره پایین. به همین دلیل کاربرهای وردپرس نباید وسوسه بشن و افزونه های غیر ضروری روی وب سایتشون نصب کنند.
خوشبختانه یه راه حل هایی هم هست. میتونید از فشرده سازی، کش و شبکه های ارسال محتوا برای افزایش سرعت انقال داده ها استفاده کنید. همچنین میتونید تصاویرتونو بهینه کنید تا اندازه شون کم بشه. افزونه هایی مثل JS Minify و W3 Total Cache برای اینکار خیلی محبوبند.
بعضی از هاست ها ابزاری در cPanel ارائه میدن که میتونه عملکرد وب سایت رو بالا ببره.

عملکرد دروپال
اگه وردپرس راهکارهای خوبی برای سئو داره، دروپال از نظر عملکرد اینطوریه. کدنویسی منحصر به فرد و هوشمندانه اش بهش این امکان رو داده که اپلیکیشن هاشو سریع و مؤثر کار بندازه. هرچند اگر محتوای وب سایتتون خیلی زیاد باشه یا ترافیکتون بالا باشه، سرعتو میاره پایین. دروپال هم مثل وردپرس برای غلبه بر این مشکل باید با غیرفعال کردن ماژولهای بی استفاده و استفاده از کش کنار بیاد و عملکردشو بالا ببره.

عملکرد جوملا
توسعه دهنده های جوملا بر بهبود عملکرد این CMS تمرکز دارند و هر نسخه جدیدی که منتشر میشه یه حرکت مثبتی در این راستا به جلو برداشته. افزونه هایی هم برای بهبود عملکرد وجود داره.
بهینه سازی عکسها، کش، فشرده سازی، همه اینجا هم اثر گذارند و میتونن سرعت بارگذاری روی سرور رو کاهش بدن و سرعت ارسال و اجرای وب سایتتونو بهتر کنند. باید نرم افزارتونو بروز نگه دارید تا نسخه های بهتری در دست داشته باشید.
نتیجه: از نظر عملکرد دروپال بهترین است.

نتیجه: وردپرس از بقیه بهتر است
از نظر عملکرد و امنیت، دروپال بی تردید برنده است. برای سئو و سهولت استفاده، وردپرس بر دو پلتفرم دیگه برتری داره.
در کل، احتمالا وردپرس بخاطر افزونه هایی که برای عملکرد بهتر و انعطاف پذیری بیشتر داره میتونه جایگاه اول رو بگیره و دو پلتفرم دیگه رو پشت سر بذاره. در حقیقت، اگه افزونه ها درست نصب بشن، وردپرس میتونه به اندازه دروپال خوب عمل کنه و به همون اندازه امن باشه.

منبع: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک مرجع